Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Voimassa 27.4.2023 alkaen.

1.       Yleistä

Pohjolan Verkkoapteekki (Vetelin apteekki)

Y-tunnus: 3209021-5

Sähköpostiosoite: pohjolan.verkkoapteekki(at)gmail.com

Käyntiosoite: Koulutie 63, 69700 Veteli

Puhelinnumero: 050 548 6085

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ja että alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä, kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesi. Koska toimitusehtojen muuttuminen on mahdollista, kehoitamme sinua tutustumaan toimitusehtoihin aina ennen tilaamista. 

2.       Tuotteet ja hinnat

Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.

3.       Tilaaminen

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan tulee ilmoittaa nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.

  • Itsehoitovalmisteiden kohdalla voit tilata tuotteet rekisteröitymättä (ellei valmisteeseen liity rajoitusta, ks. yllä).
  • Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen.

Huomioithan, että jokaiselle lääkevalmisteelle ja sen pakkauskoolle on määritelty reseptistatus, joka kertoo, kuinka ison määrän lääkettä saa ostaa ilman lääkemääräystä.  Rajoitteesta johtuen itsehoitolääkkeitä ei voida toimittaa asiakkaalle itsehoitostatusta isompaa määrää ilman farmasistin yhteydenottoa. Itsehoito- ja reseptiluokituksen rajan voi tarkistaa Fimean Lääkehausta

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että apteekin tilauslomakkeeseen annetut henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja riittävän täydelliset tilauksen toimittamista varten.

Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä sinulle tietenkin mahdollisimman pian.

Maksaminen ja maksutavat

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Verkkoapteekissamme ovat käytössä seuraavat maksutavat:

  1. Yleisimmin käytössä olevat suomalaiset verkkopankit: mm. Nordea, OP, DanskeBank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, POP, Säästöpankki, OmaSP

 

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. 

Toimitustavat:

  • DB Schenker (paketti toimitetaan valitsemaasi Schenkerin noutopisteeseen). Huom. ei kylmätuotteita (ilmainen yli 49€ tilauksissa/ 4,90€)
  • postipaketti (joko valittuun postin noutolokeroon tai valittuun postin noutopisteeseen). Huom. ei kylmätuotteita (ilmainen yli 49€ tilauksissa/7,90€
    • tämä toimitustapa ei ole valittavissa lääkkeille talviaikaan
  • nouto apteekista (ilmainen, 0€) 
    • saat toimituksesta tekstiviestin, jonka jälkeen tilaus on noudettavissa osoitteesta Koulutie 63, 69700 Veteli
  • kotiinkuljetus 15 km säteellä Vetelin apteekista/ Pohjolan Verkkoapteekista (ilmainen yli 59€ tilauksissa/6,90€). Kotiinkuljetuksen päivä ja aika sovitaan erikseen (yleensä ke, to, pe).
  • postin kotipaketti ovelle (12,90€). Huom. ei kylmätuotteita. Yli 79€ tilauksissa ilmainen.

Erilliset toimituskuluihin liittyvät kampajahinnat ilmoitetaan erikseen kampanjoiden yhteydessä.

Toimitusaika

Toimitusaikariippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta (ks. kunkin tuotteen kohdalta).

Postitse toimitettavien tilausten toimitusaika on yleensä 1-3 arkipäivää. Postin kaikki toimipisteet ja pakettiautomaatit löydät Postin sivuilta. Huomioithan, että Posti säilyttää pakettia 7 päivää toimituspisteessä. Emme palauta noutamattoman toimituksen postikuluja ja laitamme myyntikelpoisen tuotteet uudelleen myyntiin (ei koske lääkkeitä). 

Apteekista noudettavat tilaukset ovat yleensä valmiina saman päivän aikana, riippuen tilauksen ajankohdasta ja tuotteen saatavuudesta. Tilauksia käsitellään apteekin aukioloaikoina. Tuotteet, jotka eivät löydy suoraan apteekin varastosta, tilataan tukkuliikkeiltä tai suoraan maahantuojalta ja ne saapuvat apteekkiin yleensä 1-2 arkipäivän sisällä. Tilauksen saapumisesta ilmoitetaan sinulle tekstiviestillä, jonka jälkeen paketti on noudettavissa apteekistamme (Koulutie 63, 69700 Veteli). Huomioithan, että henkilöllisyys on pyydettäessä todistettava noudettaessa. 

Verkkoapteekin lähialueen (15km) kotiinkuljetuksena (6,90€) tilatut tuotteet toimitetaan tiettyinä viikonpäivinä. Pääsääntöisesti kuljetuspäiviä ovat keskiviikko, torstai ja perjantai (päivä ja aika sovitaan aina erikseen). Kotiinkuljetuksista sopiaksenne voitte olla yhteydessä  apteekkiin: 050 548 6085. Kotiinkuljetukset järjestetään klo. 9-19 välisenä aikana.

Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat, niiden toimituspisteet ja mahdolliset toimituskulut ostoskorissa.

4.       Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus.

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä peruutuslomakkeella, jonka saat toimituksen mukana.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.

Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi viimeistään 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Vastaanotettamasi tavara on pidettävä olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta sinulla on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Voit avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaaksesi tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan ja vain, jos pakkauksen sinetti on ehjä. 

Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekki voi periä tavaran arvon alenemista vastaavan summan. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole myöskään yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.

Palautusohjeet

Toimi lähetyksen mukana tulleen palautusohjeen mukaisesti. Palautustilanteessa asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista. 

Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Tavaran voi palauttaa postitse ja lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen.

Palautusosoite:

Pohjolan Verkkoapteekki (Vetelin apteekki)

Koulutie 63, 69700 Veteli

Palvelut

Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.

Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.

Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.

Maksun palauttaminen

Kauppahinta palautetaan viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.

5.       Reklamaatiot

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto asiakaspalveluumme helpottaa asian selvittämistä.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli olet saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä: pohjolan.verkkoapteekki@gmail.com tai 050 548 6085

Palvelemme sinua aukioloaikojemme puitteissama-pe: 8.30-18la: 9-15

Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.

Vastuunrajoitus

Vastaamme (apteekki vastaa) tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta siinä määrin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista määräytyy.

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.

6.       Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti ja huolehtiii asiakastietojen asianmukaisesta käsittelystä ja säilyttämisestä.